SYMPTOMER: BARNET, DER IKKE SER I BILLEDER - KAN FORVEKSLES MED ASPERGER

<< Nyheder
6. marts 2012

Barnet, der ikke ser i billeder

• Kan godt have mange af de samme problemer som barnet/den unge, der ikke helt har knækket læsekoden - SE DETTE

• Svært ved at gengive en hændelse – kan aldrig huske, hvad de har oplevet i skolen (fordi de ikke har billeder på)

• Svært ved at læse – er ofte helt 'blanke' når de skal læse et ord som de måske lige har læst.

• Følger ikke med når læreren/andre læse en tekst op uden billeder

• Fordi han/hun ikke selv kan danne billeder kan der opstå et nærmest narkomanisk forhold til passive billeder fra TV, Playstation, Gameboy etc.

• Staver som de hører ordene også selvom de har fået ordene stavet korrekt mange gange

• Hvis de får en besked bestående af flere beskeder får de kun udført den sidste og måske den første af opgaverne (f.eks. gå ind på dit værelse og tag tøj på, derefter ud i køkkenet med din tallerken, så skal du tage sko på og hente din taske)

• Går ofte med en hånd på væggen for at orientere sig taktilt i stedet for visuelt. Højst sandsynligt er de heller ikke vildt begejstrede for at gå på trapper, rutche på rutchebaner og gynge.

• Er meget fysisk i sin leg – slår bilerne mod hinanden/leger brydekampe etc. – taler ikke med sig selv under sin leg.

• Har ofte et meget dårligt blyantsgreb

• Tæller på fingrene

• Har meget nedsat kropsopfattelse – går rundt en hel dag med sovs på hagen, trøjen vendt omvendt evt. byttet rundt på skoene etc.

• Fra 3.-4. klasse kan de begynde at få problemer med deres venner, der ikke giver lege fysiske lege men hellere lege, hvor det meste af handlingen foregår med billeder i hovedet – f.eks. at et træstamme er et skib og en pind er et kompas etc. Bedste-vennen bliver måske i stedet en 2-3 år yngre dreng/pige, der stadig er på det taktile niveau.

• Får ofte skæld ud over, at de ikke holder øjenkontakt med de voksne ('se på mig, når jeg taler til dig')

• Kan have svært ved at forstå andres ansigtsmimik, ironi, sarkasme (ikke gode til at læse ansigter)

• Drømmer ikke i billeder hvorfor de drømmer kropsligt, giver sig tit til udtryk ved at være sene våd-liggere, rejse sig op i sengen eller evt. gå i søvne