UNGERNES ØJNE KOM PÅ SAMARBEJDE

<< Nyheder
26. oktober 2011

1. klasses på Randers Realskole fik tirsdag testet deres "samsyn"

Tirsdag den 25. oktober 2011, 16:01

Læs også artiklen på: http://amtsavisen.dk/randers/video-ungernes-oejne-kom-paa-samarbejde

Af aas-julb, Julie Bülow, julb@amtsavisen.dk
Randers

Tirsdag kom Realskolens små elevers øjne på arbejde. Indtil flere par øjne blev testet i, hvordan de samarbejder. Samarbejdet mellem høje og venstre øje betyder nemlig en hel masse for, hvordan og hvor hurtigt vi blandt andet lærer at læse.

Samarbejder de ikke ret godt, så kan man få hovedpine, dobbeltsyn og læsebesvær. Derfor er der god grund til at teste samarbejdet mellem øjnene. Det kaldes på fagsprog »samsyn«, og det var altså de,t Realskolens første klasse fik undersøgt tirsdag.

REALSKOLEN ER ET PRAGTEKSEMPLAR
Optometrist Maria Beadle Kops Rømer, fra firmaet TrainYourEyes.com, stod for testen. Og Emil Eskerod på syv år, var en af de første, der blev testet. Det gik rigtig godt. For ligesom mange af skolens andre børn, har han et fremragende samsyn.

»Realskolen er jo et pragteksempel på, hvordan folkeskolerne også burde fungere. Eleverne arbejder meget med motorikøvelser, som har en ganske positiv indflydelse på samsynet. Det hele hænger nemlig sammen. Og helt generelt er det jo fantastisk, at skolens ledelse fokuserer på den enkelte elev, og hvordan de kan hjælpe«, fortalte Maria Beadle Kops Rømer, inden hun testede Emil.

SKELEDE PÅ KOMMANDO
For at teste evnerne, skulle Emil på tid læse tal højt, skele på kommando og gå på line på en lang metalbjælke. Selvom øvelserne var lidt svære, klarede han det godt.

Faktisk læste hans øjne, i nogle tilfælde, ligeså kvikt som en otteårig.

»Jeg er nok lidt stolt«, grinede Emil, mens han trak lidt i sin t-shirt, og lod blikket holde fast i gulvet.

TESTEN KAN REDDE SELVVÆRDET
Siden 1994 har Maria Beadle Kops Rømer arbejdet med samsynstræning og med diagnosticering af børn med samsynsproblemer. Hun mener, at der i folkeskolen er for få midler til at hjælpe dem, der har besværet. Og det er en skam.

»Jeg tror, det ville hjælpe rigtig mange elever, men samtidig også lærerne, som kan være nok så dygtige, og stadig ikke nå igennem til elever, som har besvær med læsningen. Det kan være frustrerende for både elever og lærere, og det vil samt også redde mange børn fra svære nederlag i skolen og styrke selvværdet« forklarer hun.